Szombat kora reggel kikeltem nagy nehezen az ágyamból, hogy a költségek lefaragását célzó hat szendvicsemet elkészítsem. Utána rohantam ki a pályaudvarra, ahol a parkolóban találkoztam Manfreddal és 2 hölgy utasával, akik elvittek végül Berlinbe. Ezt a fuvart is a korábban említett német oldalon, a mitfahrgelegenheit.de-n találtam (ajánlom mindenkinek, aki olcsón akar utazni idekint). Négyen szorongtunk a kis zöld Honda Civicben, vagyis leginkább én nem tudtam kinyújtóztatni hosszú, megtermett és lomha tagjaimat, a lányok kis helyen is elférnek.
|
Útitársaim: Simone, az újságíró, Sabine, a divattervező és Manfred a buszsofőr |
Egészen hangulatosan telt el a hét órás út, többször megálltunk nyújtózni, az egyik benzinkútnál Manfred adott egy sört (alkoholmenteset), én cserébe adtam neki egy szendvicset, a lányoknak pedig narancslével kedveskedett. A pasi egyébként szereti a magyarokat, mert '89-ben Sopronon keresztül menekült át nyugatra a Magyar Vöröskereszt segítségével. A héten pedig nekivágott 6 hetes vietnámi hátizsákos túrájának egyedül. Azt mondta, hogy elég olcsón (6-7 dollár egy éjszaka többcsillagos hotelben a tengerparton) ki lehet jönni arrafelé, de Kambodzsa és Thaiföld drágább. A repülőjegy kerül a legtöbbe, de ha korán veszed meg, azon is spórolsz. Ki tudja, egyszer lehet, hogy én is kimegyek, ha összegyűlnek a túlórás szabadságaim (ő már 4 éve gyűjtögette a szabadnapjait erre a túrára). Berlinbe az anyját ment meglátogatni az egykori kelet-berlini. Elmondása szerint Mannheim nyugodtabb város, kevésbé zavarja össze, mint az óriási (3,4 milliós legnagyobb német város) Berlin.
Simone a mannheimi újságnál újságíró, vele sokat beszéltünk a nyomtatott sajtó viszontagságairól, a német pályakezdők nehéz helyzetéről, berlini fontos látnivalókról, a városról, kelet-nyugatnémet ellentétről, a török bevándorlókról és nem utolsó sorban a blogomat is megmutattam neki, hogy a szakmájánál maradjunk (nagyon tetszett neki, de inkább a képeket nézte a magyar nyelve miatt). A szőkeség divattervező Speyerben, az az álma, hogy egy napon a saját kollekciójával robbanjon be a divatvilág élvonalába. Sokat kell még fejlődnie hozzá, de szerintem az embernek jó, ha vannak merész álmai, amik a szemei előtt lebegnek célként.
Utunkat több dugó tarkította az autópályán, amin a személyautóknak nem kell útdíjat fizetniük. Ez egy német ismerősöm szerint rossz rendszer, mert így folyamatosan képződnek a dugók, jobb lenne, ha a minimális útdíjért cserébe nem kellene a dugókban rostokolni. A teherautóktól szedik az útdíjakat a pályán. Öt óra körül befutottunk végre a városba. Rögtön feltűnt, hogy rengeteg fa övezi az utakat, falfirka a házak falát a külvárosban. Már messziről látszott a város legnagyobb jelképe, Németország legmagasabb épülete (368 méter), a tévétorony.
|
Az egyik legzöldebb európai város |
|
Tévétorony az Alexanderplatzon |
Már a bevezető útszakaszokon is feltűnt, hogy milyen nagyok a terek, szélesek az utak a városban. Valahogy sokkal szabadabbnak érzi magát az ember a városban bolyongva, mint például Budapesten.
|
Alexanderplatz: a szocializmus nyomokban megmaradt |
|
A híres találkahely, a világóra ugyanezen a téren |
Megvettem a berlini welcome kártyámat, amivel 48 óráig utazhattam a városban korlátlanul és kedvezményeket is érvényesíthettem vele rengeteg helyen a városban (múzeumok, szórakozóhelyek, éttermek...). Már az első utazásom alkalmával megállapítottam, hogy Berlinben nagyon jó a tömegközlekedés, a legjobb, amivel eddig életemben találkoztam. A dolog jósága abból fakad szerintem, hogy a német vasúttársaság (Deutsche Bahn) által működtetett elővárosi vasút (S-Bahn), és a helyi tömegközlekedési vállalat (BVG) vonalai tökéletesen integráltak egymással (értsd: az átszállás nem okoz gondot a helyi közlekedésre). A nagy kapacitású S-Bahnokkal el lehet jutni a forgalmasabb helyekre (pályaudvarok, csomópontok), ezekről pedig elágaznak a BVG vonalai (busz, metró, villamos). Nem olyan, mint a pesti HÉV, ami csak a város széléről indul kifelé. Itt egészen behálózzák a várost a vasutak, lemennek a föld alá is, hogy egyszerűbb legyen a közlekedők dolga.
|
Metrókocsi belülről |
|
S-Bahn (a német HÉV) |
|
A berlini metró: régi kocsi, de gördülékeny |
|
Emeletes buszokkal a nagyobb kapacitásért |
Az első benyomások tehát meglehetősen pozitívak. Rövid sétát tettem a belvárosban a Brandenburgi kapuhoz, a német egység jelképéhez. Lenyűgöző a látványa!
|
Brandenburgi kapu este |
|
Üzleti központ a Potsdamer Platzon |
Ezután találkoztam a szállásadómmal, Joe-val. Őt a couchsurfing.com című oldalon találtam. A couchsurfing (kanapészörfölés) lényege, hogy regisztrálsz a rendszerbe, mint egy közösségi oldalra, felírod, hogy milyen helyen tudsz fogadni embert, cserébe te is tudsz találni olyat, aki befogad téged teljesen ingyen a lakásába. Szóval nekem az bölcsész, angol Joe-nál sikerült megszállnom. Nagyon rendes volt, még a saját ágyát is átengedte nekem, mert a kanapé eléggé kicsinek bizonyult nekem. Mindenért cserébe azért vittem neki egy darab csabai kolbászt. Örült neki.
|
Én és Joe a szobájában |
A szombat este folyamán még találkoztam két mexikói lányismerősömmel, akik egy nappal korábban jöttek Berlinbe. Megnéztünk 1-2 látnivalót, aztán nyugovóra tértem, hogy erőt gyűjtsek a másnapi városnézéshez.
|
Checkpoint Charlie: megmaradt amerikai ellenőrzőpont a falnál |
|
Vacsora egy olasz étteremben Németországban egy magyarral és két mexikóival (globalizáció) |
|
BZ, a helyi újság :) |
Hamarosan folytatom egy történelmi eszmefuttatással, néhány szót írok a látványosságokról és megosztom veletek, milyen magyar hírességgel találkoztam Berlinben.
Üdv,
Zozó
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése