2011. szeptember 24., szombat

Frankfurt I.

Sziasztok!

Schiller a felhőkarcolók árnyékában
Tegnap jártam Európa pénzügyi központjában, Frankfurtban. (németül Frankfurt am Main a neve, mert van több Frankfurt is Németországban)

Eléggé lenyűgözött a város, ezért a pozitív élményeimről több részre bontva tudok beszámolni (város, állatkert, közlekedés, emberek, a "Váci utca", a tőzsde, a Goethe-ház, az autókiállítás...). Szóval jöjjön Frankfurt sok képpel, több videóval (Frei Tamást megszemélyesítve), remélem, szórakoztató lesz.


Hiszek az euróban!
Nagy hatással volt rám a város a rengeteg felhőkarcolójával és az ezek árnyékában megbúvó régebbi épületekkel, szobrokkal. A régi, letűnt korok és a modern kor zseniális kombinációja, szimbiózisa ez, ami nagyon jól működik (több német városban is). Legjobban úgy tudnám leírni, mint New York és Pest keveredését. A város beceneve ebből adódóan Mainhattan. Egyik magyar ismerősöm elmondta, hogy ha legközelebb megyek a városba, mindenképp menjek végig kocsival a felhőkarcolók között, mert óriási élmény. Olyan, mintha New Yorkban lennék. A másik dolog, amit meg kell csináljak legközelebb, hogy naplementében egy hídról nézzem az irodaházakat. Ha megyek legközelebb, megteszem!

Néhány érdekesség a városról. Lakossága kb. 680 ezer fő, amelynek negyede nem német állampolgár (bevándorló vagy az itt jelenlevő kb. 300 pénzintézet vagy egyéb cégek dolgozója). A frankfurti tőzsde az 5. legjelentősebb a világon (New York, Tokió, London mögött). Itt székel az Európai Központi Bank, az EKB, ami az Eurozóna monetáris politikájának központi szerve, közvetve több mint 300 millió ember sorsáról döntenek itt, hiszen ennyien használják az eurót fizetőeszközként. A várost a világháború után szinte a földdel tették egyenlővé, ezért több régi épületet eredeti formájában állítottak helyre.


A város közlekedése igen jól szervezett. A legtöbb sarkon van metróállomás, illetve keveset kell gyalogolni a belvárosban, hogy találkozzon eggyel az ember. A metrószerelvények hibridek, mert vonatként/villamosként is működnek. Felső vezetékről szedik az áramot, s külváros felé haladva a felszínre jönnek (41%-a vonalhossznak felszín feletti). Azt hittem, hogy a metró sokkal modernebb lesz, de elég funkcionális és profi így is, ezért nem maradt hiányérzetem. Emellett Frankfurtban Európa harmadik legforgalmasabb légikikötője is itt van, 15 percre a várostól. Meg kell még említeni a város S-Bahn-hálózatát. Ez magyarul az elővárosi közlekedés megfelelője. Ezek a vonalak végighaladnak az egész városon a föld alatt, így sokkal hatékonyabb a hálózat, mert közvetlen összeköttetésben áll a többi tömegközlekedési eszközzel is, könnyű az átszállás. Pesten a HÉV tölti be ugyanezt a szerepet, de ott nehézkesebb az átszállás, ki kell menni a város szélére, ha az ember ki akar mozdulni a városból.


Megnéztem a gyönyörű dómot is, ahol 200 éven keresztül koronázták a német-római császárokat. Elég nagy múltja van, a fő épülete a 14-15. században épült fel. A német gótika egyik legjelentősebb zászlóvivője. A kölni dóm után a második ilyen katedrális.

Kaiserdom (az ég tiszta csík a sok repülő miatt)
Hasonló kategória szépség tekintetében a Römer, a fennmaradt óvárosi rész. A világháborúban megsemmisült az egész, de hat faszerkezetes házat visszaállítottak eredeti pompájában. A kis tér maga nagyon hangulatos, középen áll az igazság szökőkútja.

600 éve ez a városháza
Römer és az szökőkút

Még közel sem értem a végére a városnak. Szóval hamarosan folytatom.

Üdv,
Zozó

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése